Friday 12 February 2010

جایزه

خبر ويژه ـ جايزه بهترين عکس خبری سال جهان به عکسی از وقايع ايران تعلق گرفت

خبرنامه گويا ـ جايزه‌ی بهترين عکس سال در مطبوعات جهان، امروز، جمعه ۲۳ بهمن‌ماه برابر با ۱۲ فوريه از سوی امعتبرترين جايزه‌ی عکس‌های مطبوعاتی جهان، هر سال در ۱۰ زمينه‌ی‌ مختلف اعطا می‌شود.
در رقابت‌های اين دوره، عکسی از اعتراضات مردم ايران، پس از انتخابات دهمين دوره‌ی رياست جمهوری، برنده‌ی جايزه‌ی اصلی امسال شد.
"پيترو ماستورتزو"، عکاس مستقل ايتاليايی اين عکس را چند روز پس از انتخابات و در لحظه‌ی تاريکی از شب ثبت کرده‌است که در آن يک زن ايرانی بر بام خانه‌ای در تهران به نشانه‌ی اعتراض فرياد "الله اکبر" سر داده‌است.
"ايپری کارابودا اکر"، رئيس هيئت داوران در نشست مطبوعاتی در باره‌ی عکس فوق گفت: "اين عکس آغاز يک تاريخ عظيم را نشان می‌دهد." وی ادامه داد: "اين عکس به اطلاعات موجود بُعد می‌بخشد و به لحاظ بصری تاثيرگذار است."
کیت ادواردز، عضو ديگر هیأت داوری نيز در مورد عکس ماستورتزو گفت: "عکس فوق حسی قوی از جو، تنش، ترس و در عین حال خاموشی و آرامش در خود دارد و به همين خاطر از گزینه‌های اصلی انتخاب شد.»
عکس‌های ۶۳ عکاس از ۲۳ کشور مختلف به مرحله‌ی نهايی اين دوره راه يافتند و در ۱۰ زمينه، از "ورزش" و "اخبار" گرفته تا "پرتره"،‌ به رقابت پرداختند. ۵۸۴۷ عکاس در اين رقابت‌ها صد و يک هزار و نه صد و شصت عکس خود را برای اين دوره ارسال کرده‌بودند.

No comments:

Post a Comment