Monday 9 November 2009

خرید سپاه پاسداران

چک یک میلیارد و پانصد میلیون دلاری خریدار مخابرات ایران

خریدار نیمی از سهام مخابرات در قالب یک چک، 20 درصد از قیمت را در پایان مهلت قانونی پرداخت کرد
شرکت خریدار مخابرات ایران در پایان مهلت قانونی یک میلیارد و پانصد میلیون دلار، به حساب دولت واریز کرد و با این کار، معامله مخابرات قانونی شد.
چهل و پنج روز پیش چند شرکت وابسته به سپاه پاسداران ایران به همراه ستاد اجرایی فرمان امام موسسه زیر نظر آیت الله خامنه ای رهبر ایران، سهام هشت میلیارد دلاری شرکت مخابرات را در غیاب رقیب بخش خصوصی خریداری کرد.
پرداخت نقدی چنین پول هنگفتی از کمتر خریداری ساخته است و صدور چک با این مبلغ توانایی مالی خریداران سهام شرکت مخابرات را نشان می دهد.
فروش نیمی از سهام مخابرات به نهادهای نیمه دولتی با انتقادهای گسترده ای مواجه شد و مجلس و سازمان بازرسی اعلام کردند که این معامله را بررسی خواهند کرد.
کمیسیون ویژه پیگیری و نظارت بر اصل 44 قانون اساسی مجلس اعلام کرد که از توضیح وزارت اقتصاد در باره نحوه واگذاری شرکت مخابرات ایران به چند شرکت وابسته به سپاه پاسداران قانع نشده است.
سازمان بازرسی هم تحقیقاتی در این باره انجام داد اما هیچ گزارشی در این باره منتشر نشده است.
شورای رقابت هم که به تازگی تشکیل شده و در زمینه رقابت و جلوگیری از انحصار مسئولیت دارد، تاکنون تصمیمی در این زمینه نگرفته است.
جمشید پژویان استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی که ریاست این شورا را بر عهد دارد به خبرگزاری مهر گفته است این شورا چهارشنبه (20آبان) جلسه ای در باره این معامله برگزار می کند.
این نشست بعد از قانونی شدن معامله انجام می شود اما آقای پژویان می گوید که "اگر تشیخص داده شود که موضوعی در حوزه مسئولیت و اختیارات شورا است، حتی در صورتی که رقابت چند سال گذشته انجام شده باشد، وارد مسئله شده و در مورد آن تصمیم گیری می کند."
به گفته آقای پژویان، شورای رقابت ابتدا باید در باره منصفانه بودن معامله تصمیم گیری کند به این معنی که "شورا تصمیم می گیرد که آیا به بحث ابطال معامله یا دخالت در شکل معامله وارد شود یا تنها به کنترل بازار خصوصی شده بپردازد."
شورای رقابت این قدرت را دارد در صورتی که تشخیص دهد معامله اشکال داشته آن را باطل کند.

No comments:

Post a Comment