Monday 7 December 2009

بیانیه از کانون اینده نگری ایران

بیانیه فراکسیون دانشجویی کانون آینده نگری ایران به مناسبت روز دانشجو

هر کس که به سوی علم و فن رهپوی است
آینده مملکت به دست اوی است
پس شک نبود که کار اظهار نظر
در نقد امور، حق دانشجوی است

16 آذر دیگری از راه رسیده و بار دیگر توجه رسانه‌ها، احزاب و نهادهای مدنی نسبت به جنبش دانشجویی و مسائل دانشجویان جلب شده است. کانون آینده نگری ایران که خاستگاه آن بهنگام تاسیس (پاییز 83) از میان دانشجویان بود و در حال حاضر نیز فراکسیون دانشجویی فعالی دارد، نسبت به مسائل دانشجویی دارای نظرات و دیدگاههایی است که پیش از این، در قالب بیانیه‌ها و مقالات اعلام شده است. بطور فهرست وار می‌توان گفت که ما معتقدیم:
1. جنبش دانشجویی به مثابه شاخه جوانان جامعه روشنفکری ایران است و می‌تواند موتور محرکه تحولات اجتماعی باشد و نه تنها در فعالیتهای اجرایی، بلکه در تمام عرصه‌های مربوط به اداره جامعه، نظرات تحلیلی این قشر مورد توجه قرار گیرد.
2. مشکلات و معضلاتی که جامعه نسبتا جوان ایران بدان دچار است، تنها به دست توانمند خود جوانان و بخصوص دانشجویان قابل حل و فصل است. روشنفکران جوان، با واقعیتهای دنیای مدرن آشنا هستند و می‌توانند راهکارهای مناسبی برای مقابله با معضلات جامعه ارائه کنند.
3. تامین فضای امن و آزاد برای بحث و تبادل نظر و چالش بین الاذهانی در دانشگاهها، می‌بایست مورد تاکید قرار گیرد.
4. دید امنیتی به جنبش دانشجویی، به مصلحت جامعه نیست و هر دولت و حکومتی باید جنبش دانشجویی را به دیده یک "فرصت" بنگرد.
5. "فقر تئوریک" یکی از نقاط ضعف جامعه دانشجویی امروز ماست. متولیان تشکلها و نشریات دانشجویی می‌باید بر ارتقاء سطح فکری دانشجویان، به عنوان یک کار زیربنایی همت گمارند.
6. بحث شیوع گسترده آسیبهایی چون "اعتیاد" در میان دانشجویان بسیار حائز اهمیت است و بر ذمه مسئولان دانشگاه و فعالین دانشجویی است که نسبت به این موضوع حساسیت لازم را بخرج داده، دانشجویان را به سمت زندگی سالم و پویا سوق دهند.

فراکسیون دانشجویی کانون آینده نگری ایران
16/9/88

No comments:

Post a Comment